mendaki permukaan batu(rock climbing)



Peminat aktiviti mendaki permukaan batu(rock climbing) pasti seronok jika dapat mendaki permukaan batu dan cenuram yang mencabar dan menguji ketahanan mereka. Di semenanjung Malaysia terdapat banyak gunung batu kapur. Ceracak batu kapur dan gunung batu pasir di serawak serta permukaan batu granit di sabah pasti menarik perhatian pendaki untuk menawannya.
Kegiatan memanjat permukaan batu merupakan salah satu sukan rekreasi yang agak baru di Malaysia, walaupun pada dulunya hanya terdapat sekumpulan kecil sahaja namun banyak lagi tapak2 baru yang masih diterokai aktiviti ini samalah dengan mendaki tembok,abseiling atau reppelling. DI KELAB KEMBARA kami tidak ketinggalan dalam melakukan aktiviti ini. Tempat yang biasanya dikunjunggi untuk melakukan aktiviti ini ialah di gua kelam 45minit perjalanan daripada uum atau lebih kurang 40 ke 50 kilometer daripada sintok. Tapak2 memanjat lain yang popular di Malaysia ialah di Batu Caves Selangor,Gunung Kerian Kedah,dan Gemas Rock N9.
Cuaca tropika yang panas dan lembab sepanjang tahun membolehkan kegiatan memanjat permukaan batu dilakukan pada bila2 masa. Walaupun hujan pada musim tengkujuh, permukaan batu kapur cepat kering walaupun selepas hujan lebat. Bersedialah menghadapi cuaca yang agak panas dan lembab,khususnya bagi pendaki yang bias dengan iklim yang serdahana.
Peralatan yang biasanya digunakan oleh pendaki di Malaysia sememangnya terdapat di Kelab Kembara uniutama. Peralatan seperti tali camental,hanest,figure of 8,karabiner dan quickdraw adalah peralatan asas yg penting dalam melakukan aktiviti memanjat permukaan batu bagi menjamin keselamatan. Kelengkapan lain yang diperlukan ialah pelindung matahari, ubat penghalau serangga dan bekalan air yang mengcukupi serta ration jika perlu. Pakai baju dan seluar yang ringan serta kasut untuk mendaki.
Pendaki haruslah mahir beberapa Ikatan asas seperti double look,follow the true, dan figure of 8 bagi memastikan aktiviti pendakian berjalan dengan lancer…sampai disini sahaja buat kali ini gua dah ngantuk beb kena pakai ayat formal2 nie….huhu
By mr.jalud


2 Response to "mendaki permukaan batu(rock climbing)"

  1. Issues connected with the receiving of the text verification message by Binance users has been widely notified among its users. Binance users may come in contact with support team by calling our Binance support phone number. They may call us anytime as per their Binance Support Number requirements. Resolve all sorts of tech matters now! To reach out the professionals, you have to dial contact number and attain accessible solutions related to the query. So call now!

    Are you stuck while login your Binance account and the reason is you are typing a wrong password? We all know its difficult to remember the password when you have multiple accounts. The main problem is how to fix issues this error, if you want to recover your password you must have access to an email account. By clicking on Forgot password, a link will be sent to your email ID, after clicking on it, you can recover your password. Or else, you can call on Binance 2fa resetwhich is functional around the clock.
    More Info Visit Here: https://www.cryptowalletsupport.com/binance-support-number/

Post a Comment

powered by Blogger | WordPress by Newwpthemes | Converted by BloggerTheme